ORTHOMOLECULAIRE THERAPIE – Voeding als medicijn

Zowel in mijn behandelplan als in de orthomoleculaire geneeskunde staat natuurvoeding centraal. Ik behandel geen klachten met medicatie, maar zie ze als signalen van je lichaam. Signalen die vragen om stoffen die voeden in plaats van belasten, die ondersteunen in plaats van schade aanrichten.

Veel ziektebeelden ontstaan uit een disbalans. Orthomoleculaire therapie richt zich erop die balans te herstellen met natuurvoeding en – waar nodig – zuivere suppletie. Zo krijgt je lichaam precies wat het nodig heeft om zijn eigen wijsheid en herstelkracht weer te activeren.

Natuurvoeding: Terug naar de basis

Natuurvoeding is voeding die met respect voor de aarde wordt geproduceerd. Puur, rijk aan vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Zo min mogelijk bewerkt – of liever helemaal niet. Denk aan vers eten, het liefst uit de regio en passend bij het seizoen.

De basis van gezondheid ligt in voeding en leefstijl. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk eten steeds meer mensen fabrieksvoedsel, kant-en-klaar maaltijden en fastfood. Het resultaat? Ziekten die we tegenwoordig “welvaartsziekten” noemen, maar die vaak gewoon het gevolg zijn van een ongezonde leefstijl.

Gelukkig verschuift er iets. Ook binnen de reguliere gezondheidszorg groeit de aandacht voor voeding en leefstijl. Steeds meer mensen vinden hun weg naar een complementair therapeut voor begeleiding bij gezonde voeding – en de resultaten zijn prachtig. Mensen krijgen meer energie, voelen zich vitaler, ervaren minder signalen en kunnen soms zelfs hun medicatie afbouwen of helemaal achter zich laten.

Dat is geen nieuwe wijsheid. Ruim 2300 jaar geleden zei Hippocrates het al: “Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.”