HORMONEN

Poeh… hormonen zijn ingewikkeld en zo gedragen ze zich bij veel mensen ook. Toch ben je niet overgeleverd aan de grillen van je hormonen en kun je leren hoe je je belangrijkste instrument kunt inzetten voor een gezonder en vitaler leven. Wanneer je hormonen in harmonie voor je werken voel je je energiek, vrolijk, ben je gezellig gezelschap, heb je zin om te vrijen, zit je lekker in je vel, heb je geen overgewicht, slaap je goed, heb je een stralende huid, heb je een goed geheugen en dito concentratie en heb je geen behoefte aan tussendoortjes. 

Het woord hormoon is afgeleid van het Griekse woord hormazones, de betekenis hiervan is: ‘aanzetten tot activiteit’. En dat doen ze dus ook. Hormonen en neurotransmitters zijn informatie moleculen welke de communicatieprocessen in je lichaam reguleren. Ons lichaam functioneert perfect wanneer alles in balans is. Alle processen in je lichaam streven naar balans ofwel homeostase. Er moeten dus constant boodschappen worden doorgegeven voor het behoud van deze balans. Denk aan je temperatuur, de vochtbalans, je bloeddruk, slapen en wakker worden/zijn, honger vs verzadigd. Dit zijn maar enkele voorbeelden van hoe je hormonen en neurotransmitters constant in gesprek zijn met je lijf en haar omgeving.

Hieronder zie je een opsomming van een aantal veelvoorkomende hormonale problemen. Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.

Stress & Burn-out

Stress is een hele gezonde en natuurlijke reactie van ons lichaam op alledaagse dingen. Zonder stress zou ons immuunsysteem bijvoorbeeld niet goed functioneren. Stress wordt een probleem wanneer dit chronisch wordt en ons lichaam als het ware vergeet hoe te ontspannen. Juist in die ontspanning kunnen we herstellen van stress en hersteld de hormonale balans. Chronische stress belast ons lichaam op ontelbare manieren, het put ons lichaam letterlijk en figuurlijk uit tot het punt komt van echt helemaal niets meer kunnen. Het is natuurlijk fijn wanneer je voelt wanneer je overbelast raakt zodat je tijdig kunt ingrijpen, maar bij veel mensen komt dat inzicht te laat. Kruiden voeding kunnen een bijzondere bijdrage leveren aan het herstel van chronische stress en een burn-out. Samen maken we een routekaart om de weg naar herstel en energie weg te bewandelen. 

Menstruatieklachten

Veel klachten waar vrouwen vaak maandelijks mee te maken krijgen wordt onder de noemer ‘last van mijn hormonen’ weggezet. Het lijkt wel alsof we klachten als hevige buikpijn, hoofdpijn, eetbuien, wisselende stemmingen (lees: onredelijk uit de hoek vlammen) als ‘normaal’ zijn gaan zien. Maar lieve vrouwen, dat is helemaal niet zo! Het is niet normaal en het is niet nodig. Wanneer je je hormonen leert kennen en als een team gaat samenwerken met je hormonen en je vrouwelijke cyclus dan kun je die klachten ombuigen in een gezond en vitaal lijf en leven.  Wanneer jij leert samenwerken met je cyclus kun je de hele wereld aan.  Zeg maar vaarwel tegen PMS, hevige buikpijn, monsterlijk veel bloedverlies, eetbuien en wat was libido ook alweer? De opbouw van je menstruatiecyclus zit vernuftig in elkaar. De vrouwelijke hormonen schommelen maandelijks, maar deze schommeling kun je in jouw voordeel laten werken in vertel je hoe.

PCOS

PCOS betekent Polycysteus ovariumsyndroom. Dat is een een syndroom met een verzameling van klachten. Veel voorkomende klachten zijn: hele onregelmatige menstruatiecyclus (weinig tot geen menstruaties), in verhouding veel testosteron (dit zorgt vaak voor overbeharing, haaruitval en/of acné), veel ei-blaasjes, moeilijk zwanger worden en instabiele bloedsuiker. 

Andere kenmerk is het dikker worden. Naast dat PCOS erfelijk kan zijn kan het ook komen door een verkeerde voeding & leefstijl. Bij elk eetmoment en dan met name koolhydraten wordt er insuline geproduceerd in het lichaam om de suikers af te breken. Als er teveel insuline geproduceerd wordt stimuleert dat de aanmaak van het LH-hormoon (luteïniserend hormoon) en dit hormoon zorgt voor de aanmaak van testosteron en hindert een goede eisprong. Met een eiwitrijk en koolhydraat-arm dieet in combinatie met de juiste suppletie en een gezonde leefstijl worden hele mooie resultaten gehaald.

Zwangerschap, bevallen en je kraamtijd

Vrouwen en kruiden zijn al eeuwenlang op magische wijze met elkaar verbonden. Onterecht worden kruiden als gevaarlijk bestempeld tijdens en na de zwangerschap. Het is zeker waar dat je met bepaalde kruiden moet opletten, maar er zijn er zeker een aantal die het zwangere vrouwenlijf prima kunnen ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan gember en kamille bij misselijkheid. Framboosblad om de weeën tijdens de bevalling optimaal te laten werken en vrouwenmantel om de baarmoeder na de bevalling samen te laten trekken tot originele grootte. Ik stelde hiervoor fijne mixen samen die je kunt vinden op de pagina Women Only Een geweldige doula die veel werkt met de kracht van kruiden is Doula Marlies

De Overgang

Er hangt een enorme zweem aan oordelen rond de overgang. Veel vrouwen zien er tegenop en veel andere hebben vreselijke last. Toch hoeft dit helemaal het geval niet te zijn. Met de juiste leefstijlinterventies en eventueel voedings- en kruidensuppletie fluit je er zo doorheen.  De overgang begint meestal tussen de 45 en 55 jaar. Het is de periode in het leven van een vrouw waarin het menstruatiepatroon verandert. 

De oorzaak van de overgang is de dalende hoeveelheid eicellen in de eierstokken. Hierdoor produceren de eierstokken steeds minder oestradiol, een vrouwelijk geslachtshormoon. Het menstruatiepatroon verandert tijdens de overgang en als de eierstokken uiteindelijk geen oestradiol meer aanmaken blijft de menstruatie helemaal uit. . Het is belangrijk om te beseffen dat de overgang, of eigenlijk het dalende oestrogeen level bepaalde risico’s met zich meebrengt. Tijdens en na de overgang wordt het risico op hart- en vaatziekten groter en ook de kans op botontkalking neemt toe na de overgang. Ook hier sta ik uitgebreid bij stil bij het schrijven van je behandelplan.